عالم و آدم

رویای نیکبختی انسان | یادداشت های یک جستجوگر

عالم و آدم

رویای نیکبختی انسان | یادداشت های یک جستجوگر

از اسلام داعش تا اسلام مرقد امام خمینی

پنجشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۴، ۰۷:۳۳ ب.ظ

درباب معماری جدید مرقد امام خمینی


1. این نوشته قصد ندارد اسلام داعش را اسلام ناب و اسلام مرقد امام را اسلام التقاطی معرفی کند. اما وقتی ارزش های واقعی اسلام را مرور می کنیم به این پرسش جدی کشانده می شویم که آیا ممکن است دست اندرکاران بنای آن مرقد شریف حتی از داعش در برخی ارزش های اسلامی عقب اقتاده باشند؟

2. آنچه که معمولا از داعش می شنویم توحش و سربریدن و رفتارهای افراطی نسبت به مخالفانشان است اما از اعتقادات نادرست و رفتارهای وحشیانه آنها نسبت به کسانی که کافر می خوانند که بگذریم، این جماعت در مناطقی که خیمه حکومت برپا می کنند، نسبت به مردمی که آنها را پذیرفته باشند با ملایمت و رأفت رفتار می کنند،به کارهای فرهنگی می پردازند، کارهای عام المنفه انجام می دهند و آنچنان که برخی اخبار حکایت دارد به محرومان هم رسیدگی می کنند.

3. مسئولین تولیت مرقد امام خمینی در برابر انتقادها اعلام کرده اند این بنای پرخرج و پرزرق و برق نشانه عشق به امام خمینی است و اگر این کار بد باشد، نسبت هب پیامبرو امامان معصوم هم بد است! حقیر هرچه کردم نتوانستم بفمم چه چیزی باعث شده است کسی این قدر آشکار مغالطه کند و از کسی هم نترسد و بر حرف غلط خود تا این حد پافشاری کند. و عجیب تر این که علمای اعلام نیز در این باره سکوت کرده اند.

4. واضح است که مرقد امامان شیعه با فرض آنکه این حد از تجملات و زرق و برق در آنها جایز باشد، با خرج موقوفات خود مردم اداره می شود نه به پول بیت المال. یعنی صاحبان پولی که آنجا خرج شده است به این کار راضی بوده اند. آیا سندی وجود دارد که همه مردم ایران که هر کدام حقی از بیت المال و بودجه عمومی دولت دارند به این خرج راضی باشند؟ بنبارین حتی اگر یک ریال از بیت المال خرج این بنا شده باشد حتی اگر یک هزارم آن یک ریال بدون رضایت صاحبش خرج شد باشد، پی این بنا را خواهد زد..هر چه هم که محکم ساخته شده باشد!

5. در توجیه تجملات بی نظیر مرقد امام گفته شده که این نشانه عشق به امام است. آیا همین مردم پابرهنه و مستضعف عشقشان را این گونه ابراز کرده اند؟ آیا عشق به یک مرد الهی که شهرت و بزرگی اش مرهون حمایت از همین محرومان و حمایت همین مردم از او بود باید این گونه جلوه گر می شد؟ آیا همه آرمان های امام برآوده شده اند و نیاز به هیچ بودجه ای نداشتند که نوبت به این زخارف ظاهری و مادی رسیده باشد؟ آیا کسی با دیدن این شکوه ظاهری طاغوتی دلش به اسلام و امام و انقلاب نرم می شود؟ آیا هم اکنون عاشقان خمینی دلشان به این نشانه عشق گرم شده است؟

6. متاسفانه متولیان امر در پاسخ دادن به انتقادها نیز نشان داده اند که اساسا چقدر از منش خمینی فاصله دارند. خمینی با منتقدان خودش این گونه نبود. او خود ار برتر از همه نمی دانست. او درباربر مردم متواضع بود. او به نظر دیگران هم اهمیت می داد نه آنکه هر منتقدی ار حسود بخواند و تیغ تهمت بر گردن هر مخالفی فرود آورد. این قصه سیاسی نبود چنان که شاهد بودیم از اولین کسانی که هب این وضع انتقاد کرد مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی بود که در جناح همراه بیت امام قرار می گیرد. اما مسئولین دفتر شر آن ار سیاسی خوانده اند تا بلکه به این وسیله نیز خر خود را در صحنه سیاسی پیش تر برانند حتی به قیمت ذبح شدن اصیل ترین و روشن ترین اصول امام راحل.

7. برگردیم به داعش. بی شک مرام آنها باطل است و عقایدشان من جمله در تخریب بنای بزرگان کاری خلاف اسلام است. اما این سوی قصه چه می گذرد که برخی دل های صاف و البته بی خبر و ساده لوح به سمت داعش جلب می شود؟ نباید مخالف را تکفیر کرد درست! اما آیا رفتار داعش با خودشان نباید برای ما زنگ هشداری باشد؟ ما با خودمان چه می کنیم؟ ما برای  بی چارگانی که هر روز این بناهای خیره کننده را با چشم حسرت زده می بینند چه جوابی داریم؟ چرا شرایط تحریم همه چیز به هم خورده است و آب خوردن مردم هم به خطر افتاده است اما بنای این خرج های هنگفت ذره ای نلرزیده است؟ بی چارگان به کنار! جواب خمینی را چه می دهیم اگر بگوید: من عظمت اسلام را می خواستم نه عظمت مقبره خودم را....


نظرات  (۱)

سلام ممنون از مطلب خوبتون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.