عالم و آدم

رویای نیکبختی انسان | یادداشت های یک جستجوگر

عالم و آدم

رویای نیکبختی انسان | یادداشت های یک جستجوگر

شکوه اندوهناک

جمعه, ۱ آبان ۱۳۸۸، ۰۷:۱۶ ب.ظ

1- کسانی که می بینند در شهرهای مسلمانان قفسه کتابخانه ها پر است از نسخه های خطی شرح وتفسیر کتاب های دیگر ، به جای حیرت کردن کافی است توی کوچه ها به جماعت آدم های شکست خورده نگاهی بیندازند.(زندگی نو، صفحه 304)
2- مایه اندوه آدم های خانه خرابی مقل من این استکه با عصبانیت می کوشند با هوش باشند. آرزوی باهوش بودن هم دست آخر همه چیز را خراب می کند (زندگی نو، صفحه 332)

نکته:درباره زندگی نو نگفتم که اصولا این کتابی است که بیش از طرح و مجموعیت حرف ها باید به تیکه پاره ها- جدای از کلیت کتاب- توجه کرد. همچنان که خود نویسنده هم در این باره یه همچین حرفی زده ، کتاب با همین جملات هوشمندانه ای که گذرا در لابلای صفحات می آیند و می روند معنا می شود.
در این دو نقل قول آنگاه که می نوشتمشان ربطی نمی دیدم اما الان خیلی تابلو است که این دو همدیگر را توضیح می دهند. به صدق و کذب قضیه کاری نداریم. نوع نگاه پاموک را دریابید که ریزبینانه سعی کرده عمقی از بستر فرهنگی جامعه ای را واکاود و اندوهی که بر آن حاکم است جلوه گر نماید. این اندوه آنان را که به نگاه افتخار آمیز به خویش و پیشینه تمدنی خویش می نگریستند غافلگیر می کند!
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۸/۰۸/۰۱
م ح ش

نظرات  (۱)

سلام؛
ایام با سعادت میلاد حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) را به شما تبریک عرض می کنیم.

او دارای سنگینی، وقار و متانت بود. هنگامی که راه میرفت در مشی او تندی و کندی مشاهده نمیشد. احساس عجله و شتاب برای حرکت او نبود مگر در مواقعی که برای دستگیری از مستمندی به پیش میرفت. با دیگران سخن میگفت ولی در روابط او با دیگران حتی در شادترین مراسم قه قه های از او شنیده نشد و گزارش نویسان خندة او را تبسم ثبت کردهاند و این خود سبب آن بود که کسی در مجلس او جرأت گستاخی نداشته باشد.


لطفا برای مشاهده عناوین زیر به "استاذنا" بیایید.

کتاب آشنایی با پیشوای هشتم حضرت امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام)
آشنایی مختصر با زندگانی حضرت رضا (علیه السلام)
احادیث حضرت رضا (علیه السلام) (۳۰۰ حدیث)
حکایات حضرت رضا (علیه السلام) (۱۲۶ حکایت) (حکایت بالا حکایت اول این مجموعه بود)
کرامات حضرت رضا (علیه السلام) (۹۹ کرامت)
اشعار در مدح حضرت رضا (علیه السلام) (به زبانهای فارسی و عربی) (۱۶۶ شعر)
پخش زنده از حرم مطهر حضرت رضا (علیه السلام)
چند عکس (۱8 عکس)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.